CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الأربعاء، 11 فبراير 2009

انــــــزف ياقلمـــي..


أمطري يا سماء دموعاً.. انزف ياقلمي دمــاً.. خط بدمائك مايشكوه قلبي من آلامٍ وجروح .. خط لقلبٍ مات.. نعم قد مات.. من كثرة ما أصابته السهام.. اكتب قثةً في قلب كان يعيش زماناً على آمال كبيرة وأحلام جميلة .. قلب كان يبعث الأمل في قلوب يائسةٍ ميتة.. لكن جار عليه الزمن حتى جائه اليوم الذي يموت فيه ..فهل من قلب يبعث فيه الأمل؟؟؟

اكتب ياقلمي.. ماذا بك لا تكتب؟؟.. هل فرغت الدماء فيك ؟؟

لا ياقلمي.. ما زالت هناك دماء ان فقدت مابك فاستمد من قلبي دماءً تكون لك حبراً فلم يعد قلبي يريد دماءه لأنها لن تفيده فخذها علك تنتفع بها..اكتب ياقلمي عمن اسكنته قلبي ووهبته روحي .. عمن ضحيت لأجله وفي النهاية ضحيت به للأبد...

ليس قلبي من ضحى إنما عقلي من فعل.. لكن قبل اتخاذ قرار التضحية جرت حرب شنعاء بين قلبي وعقلي فتأذى قلبي كثيراً إلى أن غلبه عقلي..

أمّــــا هو.. فلم تركني؟؟ لأنه كذلك مثلي أم أنه حاول البعد بأي طريقة ..بأي حجة.. اكتب ياقلمي وخطّ فما زلت اشعر بالرغبة في الكتابة .. ماذا بك يا قلمي ؟؟ هل تعبت ؟ أم مللت مني؟..

أرجوك لا تتركني أنت ايضاً فلم يعد لي سواك فلا تستغني عني ..لا تتركني في وحدتي ..

مازلت أريدك ان تكتب عن قلبي المسكين .. قلبي الذي يشكو مني ومما فعلته به.. ذاك هو قلبي المطعون اليتيم يلفظ أنفاسه الأخيرة بصعوبة..فلم يعتد علــى أشد منها من قبل.. اكتب ياقلمي إعتذاراً اقدمه لقلبي عـــلّه يسامحني .. أخبره بأني متأسفة أشد الأسف.. أخبره أني تبت .. أرجوك اجعله يغفر لي قبل أن يذهب إلى مثواه الأخير وهو غير راضٍ عني كي لا أدخل جحيم عذابه.. وأخبرني برضاه عــلّي أرتاح قليلاً ..

والآن أتأسف منك ياقلمي فقد أتعبتك معي .. سأتركك ترتاح الآن ولكن.. أعدك أني سأعود إليك فاستعد للمرة القادمة ولا تنساني من دعائك مع أني أعلم أنك جماااااااااد..

بقلمي..

* قــمــــــــــــــــــــــر*

16 التعليقات:

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

مبروك على المدونة الجديدة يا قمر
وبجد احساسك عالى اوى
وتعبيرك رائع بس مؤلم اوى
واتمنى متكونيش جربتية

تقبلى مرورى

zainab يقول...

عزيزتى قمر

هونى عليك حبيبتى لما كل هذا الحزن فالحياة أمامك جميله

عندما يخذلون احساسك الجميل
ويكسرون أحلامك بقسوة
ويرحلون عنك كالأيام..كالعمر
وينبت في قلبك جرح بأتساع الفراغ خلفهم
أدر لهم ظهر قلبك,وأمض في الطريق المعاكس لهم
فربما كان هناك..في الجهة الأخرى..أناس يستحقونك أكثر منهم

تحياتى

Kiara يقول...

ليه دا كله

خدي الحياه ببساطه

عيشي الحياه وانسي الحزن

واطعي من كل الالام دي

*قـــمــــر* يقول...

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية :

الله يبارك فيكي
انا فعلا جربته والا لو مكنتش جربته كنت ازاي كتبته
بس الحمد لله هي أزمة وعدت..
ياريت تتفضلي تشرفيني دايما
ميرسي على زيارتك بجد فرحت
~~~~~~~~~~~~
zainab :

شكرا يا زينب ربنا يخليكي على الكلام الحلو دا بجد جميل أوي
نورتيني بجد ياريت متحرميناش منك
~~~~~~~~~~~~
كيــــــــــــارا :

ازاي ياكيارا الواحد ينسى الالم ازا كان بيتعذب وقلبه واجعه أوي
وصعب الواحد يتعايش مع الدنيا لانها لو فرحنا فيها يوم زعلنا يومين
بس الحمد لله على كل حال
وهي كانت فترة ألم وعدت الحمد لله
فرحتيني بجد بزيارتك متبقيش تقطعي بقى وشرفيني دايما
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
دمتم بكل خير
*قمــــــــــر*

علي محـمــــــد يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخت العزيزه * قمــر * ..
اولاً شكراً على تعليقك اللي كان على مدونتي ..
ثانياً احب اني اقدم لك نصيحه بسيطه ..
طريقتك في الكتابه يبين انك عندك طاقه جيده في الكتابه ..لكن لازم انك ما تحدي المدونه في شكل عاطفي وبس ..
انا اشوف انك تخلينها عامه واذا كانت في بوستات عاطفيه تقدري تحطيها في قسم لوحدها والبوستات العامه او الاجتماعيه تخلينها في اقسام خاصه فيها .. يمكن يوم يجي على بالك تكتبي شي ماله علاقه لا في الدموع ولا العاطفه ..!
انا في البدايه غلطت نفس الغلطه وكانت عندي مدونة Saudi Romantic
http://saudi-romantic.blogspot.com/
وكنت مخصصها للصور الرومانسيه وفجأه لقيت اني كونت علاقات جيده مع ناس من بلدان كثيره ..وبديت اكتب فيها مواضيع بس كانت مستهجنه شويه لاني اكتب في مدونة صور .. وبكم شهر حذفتها ورجعت مره ثانيه بنفس المدونه اللي رابطها فوق بس كنت مخليها عامه وذكرت عذا في اول بوست كتبته عليها ..ولكني استخدمت نفس الاسم المستعار اللي منت اكتب فيه :(
وبعد اشهر زادت علاقاتي بأصحاب مدونات كثيره وقلت مابدهاش انا لازم ادخل بلوقر بإسمي الحقيقي علي محمد*
وعملت مدونة صور وتصورات اللي انت شفتيها .. ثلاث تغييرات تعرضت لها بسبب اني خصصت المدونه للصور الرومانسيه وتطورت المسائل كل شويه واخذتني من تغيير الى تغيير ..عشان كذا انا نفسي ما تخصصي المدونه بشيء معين عشان تتركي لنفسك مجال تكتبي عن اي خاطر يخطر في بالك وياليت تغيري اسم المدونه من دموع يكتبها القدر الى مدونة قمر * مثلاً او اي اسم معبر ..ولازم كمان تكوني زي كيارا مثلاً لأنها احلى مثال في التعليق ممكن تستفيدي منها :)
كيارا ممكن تلاقيها في اي مدونه تعلق علاقاتها الاجتماعيه واسعه وكأنها وزيرة خارجيه كل يوم في بلد :) وعشان كذا هيه منتشره ومعروفه بين المدونات ..انا نفسي اعلق في كل المدونات زيها لكن للأسف ماعندي وقت كافي :(

البوست اليوم حلو لكن انا احب التفائل اكثر من كذا ..

اعتذر عن الاطاله والتطفل

في امان الله

MaNoOoSh يقول...

الاول مبروك على المدونة
وبعدين كلمات جميلة جدا ومعبرة رغم الحزن
ويارب تكون اى آلام انتهت
وفى انتظار الموضوعات الجديدة

غير معرف يقول...

على فكرة اسلوبك بجد أسلوبك جميل اوى و بعيد عن التكلف..و إحساسك فعلا كان رااااااائع




نورتينى يا جميل و مدونتك زى العسل

zainab يقول...

عزيزتى قمر

ازيك حبيبتى

مش ناويه تكتبى حاجه جديده نشوفها و نفرح بيها

تحياتى

المعتصم يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخت قمر
تحياتى
اولا اشكرك على مرورك بمدونتى المتواضعه
ثانيا اسمحيلى اقولك اختى الصغيرة (انا يادوب اكبر منك ب14سنه بس )
ثالثا كتابتك جميلة
بس فهمت منها انك مريتى بتجربه وكانت نهايتها مش سعيده
عادى
كلنا حصل معانا ده
انما مش معنى كده اننا نقعد نزعل طول العمر
انا بعد ماالبنت اللى بحبها اتجوزت كنت هنتحر وفعلا حاولت بس بعد كده الموضوع ابتدى يتنسى والالم ابتدى يخف ومع الايام انا متأكد انها هتكون ذكرى حلوه فى حياتى وخلاص
وانتى كمان عيشى حياتك واشغلى وقتك بالمذاكرة وبكل حاجه حلوة انتى بتحبى تعمليها هتلاقى الموضوع خلص خالص
اوك ؟؟
انتى عندك الموهبه ياريت تنمى ده وتحاولى تعددى من موضوعاتك ومين عارف يمكن يكون ده العلاج اللى ينسيكى ويرجعك سعيده ومبسوطه
تقبلى مرورى
وتحياتى
ودمتى بكل خير وود
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ريكو يقول...

جميل أوى يا قمر احساسك
مع انة حزين بس صادق وحساس
ولكن كفاكى حزن فالحياة امامك
فقط التجارب تعلم وتقوى
وتظهر الابداع
دمتى مبدعة

غير معرف يقول...

كلماتك جميلة بس حزينة اوووي

لسه انتي باول عمرك و الحياة قدامك

انا عودت نفسي مهما حصلي انسى

وابص لقدام و الحمد لله الحياة فيها

الحلو و الوحش

ربنا يوفقك يالغلاا

بسمـــة مســـــلّم يقول...

اولا مرسى اوى يا ارق قمر بجد بس ليه كل الحزن ده فى خطك ياريت تعتبرينى صديقة جديدة قصدى قلم جانبك دايما واكيد وراكى علطوووووول

بنوتة يقول...

السلام عليكم
اولا مبروك على المدونة الجديدة
ثانيا هونى عليكى مفيش حاجة تستاهل في الدنيا الحزن ده كله
الحياة حلوة لمن أرادها حلوة
معلش لو تسمحيلى أعلق على حاجة صغيرة وانا اسفة ان كانت هتضايقك والله مش قصدى اضايقك ولا أحرجك بس احنا زى الاخوات والاصحاب
انتى في البروفايل كاتبة في الوظيفة
اسعاد حبيبي
عارفة هو لو كان في المستقبل ان شاء الله جوزك كنت هاقولك ان ربنا هيجزيكى على الجملة دى خير كتير جدا
قال تعالى "وما خلقت الانس والجن الا ليعبدون"
هى دى وظيفتنا عشان هو ده حبيبنا ده لو انتى مش لاقية وظيفة تكتبيها او طالبة
يا ريت ماكنش ضايقتك
ولو اضايقتى من التعليق امسحيه
تحياتى ليكى
وسلام

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
MaNoOoSh يقول...

هو انتى اختفيتي فين يا قمر؟؟؟؟

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

انتى رحتى فين يا قمر
يارب تكونى بخير